On QuitingWZZMTV Grand Rapid

Owner Makes Millions,
NewsTakes A Beating

ZZM-TV in Grand Rap-
ids, Michigan, was once
a success story that
could warm a news-
man’s heart. Now, it’s a
tale of how the station’s
Jjournalistic soul was sold for a price—
Robert Price and his namesake, Price
Communications Corporation.

Handicapped since it went on the air
in 1962 by a broadcast signal that reaches
only two-thirds of the Grand Rapids mar-
ket, WZZM trailed its competitors for
nearly two decades. By 1980, however,
Channel 13 had risen to dominance in
news ratings and reputation.

“WZZM has a quality news operation
that should be the envy of many stations
in larger markets,” wrote a panel of Asso-
ciated Press contest judges in 1981. “No
one could help but be impressed with the
ability of its personnel or the depth of the
stories they turn out.... There was an
obvious concern for the quality of life for
the station’s viewers.”

Channel 13 won numerous local and
national honors, including awards from
Investigative Reporters & FEditors and
United Press International. In fact, UPI
named WZZM Michigan’s “News Station
of the Year” for six consecutive years—
1980 through 1985.

“We had the philosophy that to be
the number one station, we had to be

AR

Mark Lagerkvist is an investigative reporter
Jor the Asbury Park (New Jersey) Press. He
first reported on the Price Communications
lakeover of WZZM in Grand Rapids Maga-
zine.

38

By Mark Lagerkuist

I’

number one in news,” says William
Dantuma, WZZM’s former business man-
ager. “The commitment to news is what
turned the station around.”

“We had the best news, but it was
investigative reporting that put us over
the top,” says former general manager
George Lyons.

Lyons resigned and Dantuma was
fired on the day Price Communications
took over WZZM in 1986. A couple of
weeks later, I resigned as the station’s in-
vestigative reporter. Since then, I've wit-
nessed how western Michigan has paid the
price.

The entire $62 million purchase of
WZZM was a leveraged buyout, almost to-
tally financed with borrowed money. To
pay the interest on the debt, Robert Price
became “Bob The Ripper.” His manage-
ment team slashed budgets, personnel,
salaries and employee benefits.

Investigative reporting is “the type of
Jjournalism that I don’t want in my com-
pany,” Price, the company’s president,
chairman and CEO, said in an interview
with Grand Rapids radio station WLAV-
FM earlier this year. In keeping with that
ideology, he had abruptly killed WZZM’s
tradition of investigative reports.

WZZM’s two-person public affairs
department was also axed, along with its
weekly show. The station’s twice-a-week
editorials were carved from the program-
ming schedule. The early morning news-
cast fell victim to budget cuts.

A veteran news staff quickly lost
more than its morale. During the next
two years, roughly half of WZZM’s on-air
personnel either quit or were fired.

The changes led to a turnabout in
news ratings. According to the A.C. Niel-
sen survey for February 1986, WZZM'’s 6
p-m. newscast led the market with a 28
percent share of the audience, compared
with a 25 percent share for WOTV, Chan-
nel 8. By May 1988, WOTV’s 6 p.m.
newscast enjoyed a 33 share while
WZZM’s share had dwindled to 24 per-
cent. At 11 p.m., the story was the same;
WOTV had replaced WZZM as the domi-
nant station.

“It is understandable when new own-
ers come into any recently acquired prop-
erty and clean house, but the dismantling
of WZZM’s news organization is not an
example of that type of management,”
stated an editorial last February in Grand
Rapids Business Journal. “It is an example
of all that is wrong with merger mania—
an absentee landlord who buys a success-
ful property for the sole purpose of skim-
ming as much profit as possible before
unloading the remains.”

“Don’t call me cheap, call me pru-
dent,” Price told Forbes magazine in 1985.

Robert M. Price, 56, once worked as
an assistant U.S. attorney and as a deputy
mayor of New York City under John
Lindsay. On Wall Street, he paid his dues
as executive vice president of the Dreyfus
Corp. and as a general partner at Lazard
Freres & Co.

Behind those credentials is an un-
usual character.

Former assignment editor Jim Riekse
recalls a conversation with current WZZM
General Manager Jack Mazzie. According
to Riekse, Mazzie said, “Bob Price is a
wild man. He goes off half-cocked, loses

WASHINGTON JOURNALISM REVIEW



-

“mmme

Robert Price: Like its leader, Price Communications Corporation has a style that’s lean and mean.

control like a little kid and then goes and
stands in the corner wondering to himself
why he did it.”

Others, such as New York media bro-
ker Gary Stevens, have a different per-
spective on Price. “When he came on the
scene, he had a lot of disparaging things
to say about professional broadcasters,
and I was prepared not to like him,” Ste-
vens told Broadcasting last April. “But I
found him to be one of the most enter-
taining, humorous, engaging characters
I've ever known.”

One WZZM reporter threatened to
sue Price after she was fired during a
round of budget cuts. “Your client is

DECEMBER 1988

nothing more than a common slut,” Price
told Jim Stokes, an attorney for the re-
porter. “Your client will never work in
broadcasting again.”

The matter was later resolved with
Price paying an ouit-of-court settlement.

During the 1988 presidential prima-
ries, Price struck again. An avid Republi-
can, Price called from New York to in-
quire about the GOP caucus being held in
Grand Rapids. The call came minutes be-
fore the station’s 11 p.m. newscast.

“I don’t care whether you're on the
air,” he told a reporter. ““When I call, you
excuse yourself from the audience and
take the call.”

Price was unhappy with the station’s
delegate count and threatened to fire the
entire news staff. Eleven days later, he
fired Riekse and news director Jack Ho-
gan.

Hogan had been the only news direc-
tor in the station’s 25-year history. His
voice had been the first ever broadcast by
WZZM. Riekse, a 16-year veteran, had
once been in charge of the station’s
award-winning public affairs program-
ming. For their 41 years of service, each
received one month’s severance pay.

Like its leader, Price Communica-
tions Corporation (PCC) has a style that’s

39

m
B
-
=
=)
£ o
2
s
g
=
=
=)
s
w
=
=




lean and mean. The firm has dictated
strict bottom-line mandates to the 28
broadcast stations it has owned.

In 1982, PCC made its first broad-
cast purchase: WOWO-AM of Ft. Wayne,
Indiana, a venerable 50,000-watt power-
house. It was the first of 18 radio stations
acquired by Price.

To increase cash flow, Price quickly
cut the station’s budget to the bone. Dur-
ing the next four years, WOWO lost 42
percent of its listeners. Its share of the Ft.
Wayne radio audience dropped from a
20.2 percent share to an 11.7 percent
share.

Last year, Forbes examined the ratings
trends of a dozen radio stations then
owned by PCC. It found that 11 of the 12
steadily lost ratings points under PCC’s
management.

But even when
the stations lose,
Price wins.

Since 1987,
PCC has sold 14 ra-
dio stations for a
gross profit of nearly
$100 million in cash
and equity. Mean-
while, PCC shifted
its focus to televi-
sion. The company
bought seven sta-
tions for $91 mil-
lion, upping its TV
holdings to 10.

Price’s corpo-
rate strategy is
clearly stated in doc-
uments the company
has filed with the
SEC. PCC attempts
to buy stations with
no money down and
100 percent financ-
ing. That financing
scheme has included
$375 million in
“junk bonds.”

Junk bonds are
used to raise money
for high-risk busi-
ness ventures. Because those notes offer
limited security, PCC attracts investors
with a promise of high interest. Some
Price junk bonds have paid as much as
14% percent.

PCC plans to repay the debts by us-
ing the stations as corporate cash cows.
When budgets are squeezed, extra income
is pulled. But there is little long-term
commitment to the welfare of the sta-
tions.

Robert Price did not respond to re-
peated interview requests for this article.
However, he did not quarrel with the
“cash cow” analogy in his interview with
WLAV: “That’s one of our basic goals. To
run it in a highly prudent fashion, maxi-
mum economies, use all excess money to
repay debt—that’s absolutely correct.”

To cut costs, PCC plans an exodus of
employees from newly acquired stations.

40

Bob Price is
betting that
he will
cover his

debt by ... states PCC’s
milking
extra cash
from his
lucrative
group of
stations.

“The company has usually been successful
in prudently reducing the number of sta-
tion employees,” states PCC’s annual re-
port.

Prudence is an ironic description of
PCC’s financing practices. At the end of
1987, Price Communications owed
roughly $400 million in long-term debt.
Last year, the interest alone cost $52 mil-
lion, according to its 10-K annual report
filed with the SEC.

In 1987, the company reported a loss
of $12 million. During the past six years,
it has posted consecutive losses totaling
$50 million. PCC disclosed a negative net
worth of $105 million as of the end of
last year. That’s how much the company’s
debts and liabilities exceeded its assets.

Bob Price is betting that he will cover
the debt by milking extra cash from his
lucrative group of
stations.

“The company’s
goal is to realize me-
dia cash flow in ex-
cess of the cash in-
terest costs
associated with the
acquisition from its
newly acquired
broadcasting proper-
ties, commencing in
the 12 months fol-
lowing acquisition

report to the SEC.

If the cash cows
dry up, Price can
put them on the
block and sell to the
highest bidder.

What  Price
Communications
Corporation is doing
is neither new nor
unique. Many broad-
cast and print media
properties are pur-
chased with bor-
rowed money. Many
run on lean budgets
while the debt is being repaid. But before
Price, no one attempted to wheel and
deal so many stations with so much debt
and so little regard for the public trust of
broadcasting.

Price’s practices were made possible
by the FCC’s deregulation of the broad-
cast industry. The three-year minimum
ownership rule was dropped. The number
of stations a single owner could control
was raised. Public affairs programming
also fell by the regulatory wayside.

Ironically, Price brags about his cor-
poration’s commitment to news.

“We broadcast more local news in all
of our markets than our competitors,”
Price said in last April’s issue of Channels.

None of the PCC-owned TV stations
led their markets in the amount of air
time devoted to local news, according to
program listings from regional editions of

TV Guide. In fact, five of the nine Price
stations aired considerably less local news
than their competitors did.

Another measure of community com-
mitment is the length of time a firm
chooses to own its local stations.

Price Communications kept WWAY-
TV in Wilmington, North Carolina, for
Jjust one year. In May 1987, the company
agreed to buy the station for $16 million.
In May 1988, Price cut a deal to sell it for
$26 million.

Earlier this year, Price also peddled
WEEK-TV, in Peoria, Illinois, and KRCG-
TV, in Jefferson City, Missouri. In 1985,
PCC had paid $26 million for the two
stations; the resale price was $57 million.

Price currently owns 11 of the 28
broadcast stations it has purchased. Of
the 17 stations sold, 12 were owned by
Price for less than three years.

The PCC empire currently consists of
seven TV stations: WAPT, Jackson, Missis-
sippi; KSNF, Joplin, Missouri; KJAC, Port
Arthur, Texas; KFDX, Wichita Falls,
Texas; WSEE, Erie, Pennsylvania; WNAC,
Providence, Rhode Island, and WZZM.

Its radio properties include WOWO-
AM and WIOE-FM in Ft. Wayne, Indiana,
and WPBG-AM and WIRK-FM in West
Palm Beach, Florida.

Price has also dabbled in print media
properties. The company owns the Na-
tional Law Journal and the New York Law
Journal. PCC also briefly owned two New
Jersey newspapers, the Register in Red
Bank and the Ocean County Reporter in
Toms River.

Behind the corporate strategies of
Price Communications are the personal
ambitions of Robert Price. His annual sal-
ary of more than $325,000 is cattle feed
compared with his stock incentives.

Price owns 860,000 shares in the
company, according to a mid-1987 proxy
statement. That’s more than 12 percent
of the firm’s common stock. He also owns
500,000 shares of ‘‘junior common
stock,”” which the company allowed him to
buy for 25 cents a share.

If the price of PCC stock averages at
least $9.18 a share for 180 consecutive
days, Bob Price hits the jackpot. His spe-
cial 25-cent agreement permits him to
convert his junior stock into 1.9 million
shares of common stock. At that point,
his 2.76 million shares would be worth at
least $25 million on the American Stock
Exchange.

For most of this year, PCC stock has
bounced between $7 and $9 a share.

WZZM is a prime example of how
public service is lost in Price’s pursuit of
profits.

Before Price, investigative reporting
was a trademark and tradition at the
Grand Rapids station. The station’s spe-
cial reports exposed fraud, corruption,
consumer rip-offs, government waste and
other public concerns.

The subjects of WZZM’s investiga-
tions were often rich and/or powerful.

WASHINGTON JOURNALISM REVIEW

W e



Many of them threatened to sue the sta-
tion; a half dozen actually did. WZZM did
not lose any of the suits.

That changed with the new owner-
ship.

In 1983, Wometco Broadcasting Co.,
a Miami-based family concern, sold
WZZM to an investment group, Kohlberg
Kravis Roberts & Co., for $43 million.
Two years later, KKR agreed to sell the
station to Price for $62 million, pending
FCC approval.

Several subjects of past WZZM inves-
tigative reports challenged the sale. All
had refused requests to be interviewed
for those reports. Now, they alleged that
WZZM had violated the Fairness Doctrine
and other FCC rules by not offering
equal time to respond.

The challenge had an obvious flaw:
The Fairness Doc-
trine applied to edi-
torials, political fo-
rums and non-news
programming. But
the FCC had repeat-
edly ruled that the
doctrine did not ap-
ply to news reports.

Nonetheless,
Price and KKR, in
confidential settle-
ments, paid off six
doctors who, in turn,
withdrew their com-
plaints to the FCC.

One  payoff
went to Dr. Robert
Lado, head of Lado
& Lado—formerly
the largest chiro-
practic clinic in
Michigan.

In May 1985,
one of WZZM’s in-
vestigative reports
had alleged that
Lado was gouging
patients and insur-
ance companies. The
story revealed that a
routine first visit to
Lado cost $700. Patients typically re-
ceived extensive tests and X-rays, but only
four minutes with a chiropractor.

In one case, WZZM reported, the
clinic had made a deadly mistake. Lado &
Lado somehow overlooked its own X-rays,
which showed a patient’s lung had a tu-
mor the size of an orange. The clinic
never told the patient. Meanwhile, the
malignant tumor tripled in size, and by
the time the patient was examined by a
specialist, the tumor was inoperable. The
patient later died of lung cancer.

The evidence in the report included
Lado & Lado’s own documents plus state-
ments from former employees, patients
and expert witnesses. I repeatedly invited
Robert Lado to respond to the charges in
a videotaped interview. He refused.

One month after the initial five-part
series, Lado complained to the FCC,

DECEMBER 1988

WZZM’s
tradition of
investigative
journalism
was killed by
an absentee
owner who
rarely saw
the station

oT its
programs.

claiming that he had not been offered an
opportunity to respond to the charges.
On that basis, Lado asked the FCC to
stop the sale of WZZM.

PCC and KKR were afraid the com-
plaint would delay their deal; so they of-
fered Lado a settlement. Under the com-
pact, WZZM gave Lado 11 minutes of
free program time, 19 minutes of free
commercial time, up to $900 to produce
those commercials and up to $15,000 for
Lado’s legal fees.

WZZM also forgave Lado for a past
unpaid advertising debt of $7,075.

In return, Lado agreed to drop his
petition to the FCC.

Another payoff went to Dr. Grant
Born, an osteopath. Jim Riekse, then
WZZM’s public affairs director, had ex-
amined Dr. Born’s practices in 1985, par-
ticularly his use of
chelation therapy.
(Chelation is an es-
tablished treatment
for removing lead
and other heavy met-
als from the circu-
latory system.)

In violation of
federal Food and
Drug Administration
rules, however, Born
was promoting che-
lation as a cure for
arteriosclerosis
(hardening of the ar-
teries). Medical ex-
perts interviewed by
Riekse for the report
stated that Born’s
use of chelation was
endangering pa-
tients.

Riekse offered
Born an interview to
respond. He re-
fused. Then, when
the station was being
sold, he filed a com-
plaint with the FCC.

In a secret set-
tlement, Price Com-
munications and KKR gave Born 40 free
minutes of commercial time, up to $2,000
to produce commercials and up to
$20,000 for legal fees.

In exchange, Born agreed to drop his
petition and keep the settlement con-
fidential.

Price Communications and KKR also
gave 10 minutes of WZZM’s program
time to four Michigan osteopaths who
had advocated chelation treatment for ar-
teriosclerosis. In return, complaints from
those physicians were withdrawn as well.

The deals were made over the objec-
tions of WZZM’s management. Through
my position at the station, I was unhap-
pily aware of the details.

The investigative reports were in-
tended to warn viewers about the ques-
tionable practices of certain local doctors.
But suddenly, without any explanation,

the station was giving free commercials
and program time to those same doctors.

As it turned out, the settlements were
unnecessary. In 1985, the FCC ruled that
all of the complaints against WZZM were
groundless. Although the six doctors had
withdrawn their petitions, the FCC had
decided to consider the complaints any-
way.

The opinion, issued by the FCC’s
Mass Media Bureau, stated: “These peti-
tions have been withdrawn. We, however,
have fully considered the matters set forth
in these petitions and conclude that there
are no substantial and material questions
of fact that would require further in-
quiry.”

Robert Price reached a different con-
clusion. “I don’t care about the merit of
those pieces,” he told WLAV. “The fact
is, to the best of my knowledge, no court
or medical review board or investigative
authority ever brought charges against
the victims, I mean the people featured in
those cases, those series. That troubles me
as an American, as a lawyer and as a civil
libertarian. I don’t think we ought to be
banging those doctors as independent ar-
biters of the public good.”

WZZM’s tradition of tough investiga-
tive journalism was killed by a junk-bond
tycoon, an absentee owner who rarely saw
the station or its programs.

Within a month after Price Commu-
nications officially took control of WZZM
in January 1986, I quit to join a TV sta-
tion in Tampa, Florida. My personnel file
at WZZM still contains my resignation let-
ter, plus a corporate document stating I
left voluntarily and am eligible to be re-
hired.

Two years later, I started writing
about Bob Price and his company. Now
he claims that I was dismissed from
WZZM.

“He got fired,” Price said on WLAV.
“He got fired for doing the type of jour-
nalism that I don’t want in my company

. I'm not so comfortable with that
form of journalism.”

The people who led WZZM to promi-
nence are long gone. Former general
manager George Lyons is now president
and general manager of WJBK-TV in De-
troit. Ex-news director Jack Hogan is
public affairs director at WXMI-TV in
Grand Rapids. Former business manager
Bill Dantuma pursued business interests
outside of broadcasting. Jim Riekse re-
cently lost a bid for a seat in the Michigan
legislature.

According to sources close to
WZZM, the station is for sale. They say
Price listed the station with a broker at an
asking price of more than $90 million—
about $30 million more than PCC paid in
1986.

The cost is borne by the people of
western Michigan. Price’s gains are clearly
at the expense of a first-class news opera-
tion that once served the area without
fear or favor. °

41



	WJR pg 1
	WJR pg 2
	WJR pg 3
	WJR pg 4

